Forsikringsselskaper sjekker sosiale medier

Avslører forsikringssvindel på Facebook og Twitter. – Som å lese aviser, mener bransjen.

DUMT: Skriver du noe slikt på Twitter, må du regne med at du kan bli avslørt. Forsikringsbransjen sjekker nemlig sosiale medier. En slik melding inneholder dessuten mer info enn det som står i klartekst, blant annet dato og klokkeslett, og ofte hvor og hvordan meldingen ble skrevet.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DUMT: Skriver du noe slikt på Twitter, må du regne med at du kan bli avslørt. Forsikringsbransjen sjekker nemlig sosiale medier. En slik melding inneholder dessuten mer info enn det som står i klartekst, blant annet dato og klokkeslett, og ofte hvor og hvordan meldingen ble skrevet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor ble det avdekket forsikringssvindel for en halv milliard kroner, ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Men mørketallene er store.

– Vi er stadig mer oppmerksomme på mulig svindel. Man risikerer både forsikringsnekt, politianmeldelse og fengsel i de alvorligste sakene, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i FNO i en pressemelding.

De advarer samtidig om en stadig mer oppmerksom forsikringsbransje, som setter inn store ressurser på forsikringsetterforskning.

Og DinSide kan nå fortelle om et av verktøyene bransjen nå har tatt i bruk: Sosiale medier.

Innboforsikringen dekker mer enn du tror – for eksempel sykkelulykker

Alle gjør det

Tryg, If, Sparebank 1 og Gjensidige bekrefter alle overfor DinSide at de bruker sosiale medier når de sjekker forsikringssaker.

– Åpen informasjon på sosiale medier er av stor interesse for oss, sier fagsjef Fred Nilsen i Sparebank 1 Skadeforsikring.

– Det skjer eventuelt etter berettighet mistanke om at ikke alle fakta er som påstått i en spesiell sak. Og det skjer svært sjeldent, forteller informasjonsrådgiver Roald Stigum Olsen i Tryg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer