En tromsøværing kjøpte kjøkkeninnredning med montering for 52.300 kroner på en stand på et kjøpesenter i byen. Og leveringen skulle ta mellom seks og ni uker.
Men etter ni uker var ikke så mye som en skapdør ankommet, og mannen klaget. Kjøkkenet hadde blitt sendt til feil by, sa selger, men nå var den på vei og skulle komme om en ukes tid.
En uke etter denne fristen var fortsatt ikke kjøkkenet kommet, og mannen klaget igjen. Denne gangen var unnskyldningen at montøren var blitt syk, men de lovet å ordne opp i løpet av noen dager.
Enda en uke senere klaget kjøper nok en gang, og krevde å heve kjøpet, noe selger nektet å gå med på. Men selgeren må nå gi seg.
Du har nemlig krav på varer du bestiller innen visse tidsfrister.
LES OGSÅ: Ny grense hevet, gjør netthandel fra utlandet billigere og enklere
Skal komme i tide
Selgeren i vårt eksempel mente at det var «lov å være forsinket med leveringen så lenge forbrukeren er klar over dette».
Dette er feil, slår Forbrukertvistutvalget fast, som har behandlet klagesaken og gir kjøkkenkjøperen krav på pengene tilbake.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger