Forslag om lengre angrefrist

Regjeringen foreslår å øke angrefristen fra 10 til 14 dager.

Forbrukerminister Svarstad Haugland:
- Forbrukernes angrefrist etter kjøp av varer og tjenester bør utvides.
Forbrukerminister Svarstad Haugland:
- Forbrukernes angrefrist etter kjøp av varer og tjenester bør utvides. Vis mer
Publisert

Barne- og familiedepartementet foreslår å endre flere forhold til fordel for forbrukeren i en ny lov om angrefrist. Forslaget er nå ute på høring med frist 1. august i år.

Forlenget frist

Kjøp av varer og tjenester som kommer inn under loven gir ikke forbrukeren mulighet til å se og undersøke varen før kjøp. Dette er bakgrunnen for at myndighetene ved lov vil gi forbrukerkjøperen angrefrist og dermed rett til å heve kjøpet selv om varen ikke har feil eller mangler.

Dagens lov gir deg en frist på 10 kalenderdager (det vil si at både hverdager og helgedager regnes med) fra du har mottatt varen. Det nye forslaget vil øke denne fristen til 14 kalenderdager fra du faktisk har mottatt varen. Ved kjøp av tjenester løper fristen fra den dagen avtalen inngås.

Fristen begynner ikke å løpe før du fra selgeren også har mottatt et angrefristskjema som blant annet inneholder informasjon om dine rettigheter etter angrefristloven. Får du ikke dette skjemaet kan du angre og dermed heve kjøpet i inntil tre måneder etter at varen er mottatt. Disse reglene blir etter forslaget som i dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer