Handelsnæringsorganisasjonen Virkes julehandelsprognose anslår at vi kommer til å handle for 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder i desember - en samlet økning på 10,5 prosent fra i fjor.
Det vil si at hver og én av oss vil bruke 11 760 kroner på årets julehandel i snitt - opp over 1100 kroner fra jula i fjor.

– Vent med å shoppe
Disse «vinner» og «taper» julehandelen
«Vinnerne» i årets julehandel vil i stor grad være de samme som har gjort det bra tidligere i år også, som mat og drikke, elektronikk, lavprisbutikker med bredt vareutvalg og netthandelen.
Sentrumshandelen i de største byene, hvor bransjer som klær, sko og mote utgjør en stor del av bildet, vil få det tøft på grunn av at så mange sitter på hjemmekontor.
Julehandelsprognose for hele landet
Varekategori | November (mrd. kroner) | Desember (mrd. kroner) | Vekst i prosent for november og desember |
Detaljhandel i alt | 57,3 | 63,1 | 10,5 |
Mat og drikke | 24 | 27,7 | 12,5 |
Netthandel | 5 | 4,2 | 28,0 |
Øvrig detaljhandel | 28,3 | 31,2 | 6,5 |
Kilde: Kvarud Analyse/Virke
– De som lever av det vi putter i kroppen og i hjemmene våre gjør det godt, mens de som lever av det vi putter på kroppen sliter. Klær, sko og mote har vært hardest rammet av coronakrisen til nå og hadde virkelig trengt tidenes julehandel, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel i en pressemelding.

- Avlyst!
Avlyser bulke-fredag
Vanligvis skjer det et hopp i antallet parkeringsskader på black friday, i forhold til andre hverdager. Tilbudsdagen faller på fredag 27. november.
Men, i år vil nok flere handelsnæringer og forbrukere spre shoppingen sin utover den ene tilbuds-fredagen til hele uka - altså tror Virke black week overgår black friday i større grad, på grunn av netthandlel, smittevern og spredning av sjokktilbudene hos kjøpesentrene.
- Utviklingen til en hel tilbudsuke har skjedd over mange år, men pandemien vil antagelig forsterke denne utviklingen med at de gode tilbudene spres over hele black week, sier Andersen.