I år spår flere analyseselskaper at nordmenn vil sette rekord i netthandel.
Blant annet viste en undersøkelse fra YouGov tidligere denne måneden at 46 prosent av oss har planer om å handle på nett i forbindelse med black friday-salget - nesten 400.000 flere enn i fjor. Til sammenligning har bare hver fjerde nordmann planer om å handle i fysisk butikk.
PostNord, som ekspederer mange av pakkene som sendes rundtom i landet forventer en økning på 40 prosent fra i fjor, der de håndterte én million pakker i uka. Også Posten forventer historisk store pakkemengder.

Kaos i fjor: - Postnord-pakker leveres 1000 kilometer unna
Prognoser fra NHO tilsier at netthandelen øker med 26 prosent kontra i fjor og legger til at skjerpede smittevernstiltak kan medføre enda høyere vekst.
Dessverre er også både black friday og julehandel høytid for svindlere.
Vær på vakt
For de siste ukene før jul kommer det nok til å florere ekstra med falske e-poster og SMS-er som utgir seg fra å være fra en postekspeditør eller en av de store butikkjedene, enten det dreier seg om ekstreme (men falske) tilbud eller «manglende porto» på forsendelser der du bes om å klikke deg inn og betale med kredittkortet.

Dette skjer når du trykker på den falske SMS-lenka
Og når mange allerede sitter klare til å slå til på tilbud eller venter på pakker som er på vei, vil nok suksessraten for disse svindeltypene være langt høyere enn normalt.
– Vi vet at nettkriminelle er ekstra aktive rundt Black Friday i slutten av november og i forbindelse med julehandelen. Når COVID-19 får flere til å handle på nett, også mange som ikke har handlet på nett tidligere, forsøker nettkriminelle i enda større grad å svindle nettopp de som handler på nett, sier sikkerhetsekspert Kai Roer, leder av forskningssenteret til det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 i en pressemelding.

Posten advarer
Også Posten er bekymret i forkant av netthandelsinnspurten før jul. De anbefaler å bruke deres sporingsapp for å sjekke om meldinger om pakker i e-poster eller SMS-er stemmer, og at du ikke klikker ukritisk på lenker du mottar på e-post eller SMS.
De registrerer også at svindelforsøk som misbruker deres merkevarer Posten og Bring stadig blir bedre både i språk og etterligning, og at det etter hvert har blitt vanskeligere å se om en e-post eller SMS er legitim eller ikke.
For tre år siden avslørte Dinside at norske oversettere får oppdrag om å oversette svindeltekster:

- Vi blir stadig oftere bedt om å ta oppdrag det stinker av lang vei
Sikkerhetsselskapet KnowBe4 har følgende fem råd i forkant av black friday- og julehandelen på nett:
Fem råd mot nettsvindel
- Svindel-e-poster utformes ofte slik at de ser ut til å komme fra en kjent nettbutikk eller pakkeleverandør. Vær derfor kritisk også til e-poster som ser ut til å komme fra et seriøst selskap.
- Ikke trykk på lenker i e-poster eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside, eller ta kontakt direkte gjennom kontaktinformasjon du søker opp selv.
- Ikke oppgi sensitiv informasjon som for eksempel betalingskortinformasjon uten å være sikker på at du selskapet du oppgir det til er det det utgir seg for å være.
- Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.
- Hvis du mistenker at du kan ha oppgitt kortinformasjonen din til en useriøs aktør, bør du sperre kortet ditt raskt.