Om du betaler et par hundre kroner for en flaske hos frisøren eller tretti kroner i dagligvarebutikken; sjampo er sjampo, og resultatet individuelt, skriver Forbrukerrådet.
Det betyr at dyre sjampoer ikke nødvendigvis vasker bedre enn billige. En blindtest som nylig ble foretatt av Forbrukerrapportens danske søstermagasin Tænk, viser at det ikke er noen sammenheng mellom pris og opplevelse, men at sjampoene er omtrent like gode, uansett hva de koster.
Det kan likevel være verdt å merke seg at dagligvaresjampoen LOréal Elvital og Dr Hauschka kom henholdsvis best og dårligst ut i den danske testen. (168 testpersoner deltok i blindtesten).
Garniers Respons og Kerastase følger etter Elvital, mens velkjente Redken ramlet ned på nest siste plass.
Les også: Skinnende rent til en tredjedel av prisen
Samme basisinnhold
Sjampoer uansett merke, deler to vesentlige ingredienser; vann og syntetisk såpe. Sistnevnte som sørger for duft, hjelper vannet å frigjøre og rense hårets overflate, slik at skitten skylles ut sammen med sjampoen. Det er derfor vi vasker håret.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger