Frisør eller dagligvare?

En sjampo er en sjampo, ifølge Forbrukerrådet.

Kjøper du alltid sjampo på anbefaling fra frisøren din? Foto: colourbox.com
Kjøper du alltid sjampo på anbefaling fra frisøren din? Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Om du betaler et par hundre kroner for en flaske hos frisøren eller tretti kroner i dagligvarebutikken; sjampo er sjampo, og resultatet individuelt, skriver Forbrukerrådet.

Det betyr at dyre sjampoer ikke nødvendigvis vasker bedre enn billige. En blindtest som nylig ble foretatt av Forbrukerrapportens danske søstermagasin Tænk, viser at det ikke er noen sammenheng mellom pris og opplevelse, men at sjampoene er omtrent like gode, uansett hva de koster.

Det kan likevel være verdt å merke seg at dagligvaresjampoen L’Oréal Elvital og Dr Hauschka kom henholdsvis best og dårligst ut i den danske testen. (168 testpersoner deltok i blindtesten).

Garniers Respons og Kerastase følger etter Elvital, mens velkjente Redken ramlet ned på nest siste plass.

Les også: Skinnende rent til en tredjedel av prisen

Samme basisinnhold

Sjampoer uansett merke, deler to vesentlige ingredienser; vann og syntetisk såpe. Sistnevnte som sørger for duft, hjelper vannet å frigjøre og rense hårets overflate, slik at skitten skylles ut sammen med sjampoen. Det er derfor vi vasker håret.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer