Post i butikk

Frister pakkekundene med premier

De som er raske med å hente pakka si, kan vinne gratis bensin i ett år.

STOR PÅGANG: I disse dager ankommer det mange pakker til norske postkontor og post i butikk. Bildet er fra Postens tollavdeling på Alnabru i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB
STOR PÅGANG: I disse dager ankommer det mange pakker til norske postkontor og post i butikk. Bildet er fra Postens tollavdeling på Alnabru i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Etter en av årets travleste handleuker og hyppig julegavehandling i vente, forventes det nærmest pakkekaos ved landets postkontorer og post i butikk.

Både Posten og butikkjedene har vært tidlig ute med oppfordring til kundene om å hente pakkene så fort det lar seg gjøre, men i Danmark forsøker de på seg alternative metoder for å få kundene til å hente pakkene raskere.

Frister med premier

Danske BT skriver om et fiffig påfunn fra Shells bensinstasjoner.

Kunder som er raske med å hente pakkene sine, kan vinne ett år med gratis bensin.

– Våre stasjoner melder nå om massivt press med historisk mange pakker. Derfor har vi bruk for hjelp fra danskene, så vi ikke drukner i pakker mot jul, heter det i en pressemelding fra DCC Energi, som driver Shell-stasjonene i Danmark.

– Vårt håp er at mulighetene til å kjøre på gratis drivstoff i hele 2021 kan lokke flere til å hente pakkene sine så snart de får beskjed om at den er klar.

Også Brings danske avdeling lokker med premier til raske pakkekunder. Kunder som henter pakka samme dag den ankommer, kan stikke av med gavekort på 1099 danske kroner.

Posten

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten, sier til Dinside at de vurderte liknende stunt i Norge, men at folk er flinke til å hente pakkene sine.

– Det er volumet som er ekstraordinært.

Han kommer også med en rask situasjonsrapport på ståa i Norge.

– Det er høyt aktivitetsnivå og det jobbes døgnet rundt med å levere pakker over hele landet. I forrige uke passerte vi to millioner pakker og det er mye veldig pakker som også skal ut denne uken.

Pressesjef i Posten Norge, Kenneth Pettersen, sier at folk er flinke til å hente pakkene sine. Foto: Posten
Pressesjef i Posten Norge, Kenneth Pettersen, sier at folk er flinke til å hente pakkene sine. Foto: Posten Vis mer

Samtidig oppfordrer Pettersen kundene om å hente pakkene så raskt som mulig.

– Det hjelper oss alle. Det er innført smitteverntiltak på utleveringssteder og kundene er flinke til å følge dem. Vi oppfordrer til å hente pakkene sent på kvelden eller tidlig på morgenen, da det er minst folk i lokalene. Vi har lagt inn en ny funksjon i Posten-appen, slik at når man får hentemelding kan man samtidig gå inn og sjekke når det er lite folk i butikken, avslutter han.

Ikke i post i butikk

Kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, Kine Søyland, forteller til Dinside at hun ikke kjenner til at noen har vurdert liknende tiltak i norske butikker, men sier at man har vært tidlig ute med å planlegge håndteringen av store mengder pakkepost i butikk, slik at den skal gå så smertefri og smittevernvennlig som mulig.

– Det er klart at førjulstiden i år blir spesiell på så mange måter – også når det kommer til håndtering av Post i Butikk. Heldigvis har alle pakkeleverandørene vært forutseende og tidlig ute med å planlegge for økt pågang av pakker i november med black Friday og spesielt desember og julegaver. De har vært i kontakt med butikkene for å se på mulige løsninger og behov. Det kan være å se på alternative utleveringssteder, flere skannere, mer hylleplass et cetera.

– Utfordringen med plass er jo alltid stor på denne tiden av året, og i år har vi jo corona-situasjonen som gjør det ekstra utfordrende.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer