Renteøkning og inkasso

Frykter «misligholdsbølge»

Økte lånerenter og flere saker som sendes til inkasso kan gjøre høsten tøff for mange.

FELLE: Vurderer du å ty til forbrukslån, kan et privat lån fra noen du stoler på være en bedre løsning. I saken står mer om hva som kan skje når renta øker og inkassokravene hoper seg opp. Video: Embla Hjort-Larsen. Foto: Nordea og John Trygve Tollefsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I høst vil vi trolig få den første renteøkningen siden pandemien traff oss i 2020, ifølge signalene fra Norges Bank i siste Pengepolitisk rapport.

Det betyr at renta sannsynligvis økes med 0,25 prosentpoeng den 23. september, som altså er datoen for høstens første rentemøte.

Og, rentebanen til sentralbanken illustrerer at styringsrenta skal opp til 1,5 prosent innen utgangen av 2024, hvilket betyr at boliglånsrentene da vil ligge rundt tre prosent.

- Mer mislighold og tvangssalg

Geir Grindland, daglig leder i Inkassopartner, frykter at en renteøkning på bare én prosent vil føre tilat flere av de som sliter fra før, og har lite i økonomisk buffer, kan få problemer med å betjene boliglån, studielån og lignende.

- Dette kan føre til at flere misligholder lånene sine, og i ytterste konsekvens kan vi få flere tvangssalg, sier Grindland til Dinside.

- Økt rente vil føre til at de faste månedlige kostnadene øker og økonomien «trangere». Vi anbefaler folk å se over økonomien allerede nå ved å sette opp et budsjett som tar hensyn til høyere rente, slik at de er forberedt på en eventuell renteøkning, sier Aleksander Nordahl i Virke Inkasso til Dinside.

SIKKERHET: Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand forklarer hvorfor du bør ha en bufferkonto til uforutsette regninger og utgiftsøkninger. Vis mer

Flere har mer robust økonomi

Gjeldsøkonom Morten Trasti i inkassoselskapet Lindorff mener på sin side at en mindre renteoppgang vil ha liten effekt på misligholdet.

- Dette er fordi de fleste boligeiere har fått en mer robust privatøkonomi under pandemien, blant annet grunnet lavere renter på boliglån og solid boligprisvekst. De fleste nordmenn har beholdt jobbene sine under pandemien, og mange har økt sparingen, så de fleste husholdninger vil derfor trolig tåle en renteoppgang, begrunner Trasti overfor Dinside.

Inkassokravene kommer snart

De siste tallene fra Gjeldsregisteret viser at vår samlede usikrede forbruksgjeld gikk opp med 1,6 milliarder kroner i juli, og den er nå på 152,6 milliarder - dette er altså en oppgangen på én prosent.

Grindland i Inkassopartner advarer om at «misligholdsbølga» han frykter også vil vokse med at inkassoselskapene nok vil begynne å sende hyppigere krav ettersom dugnadstiden under pandemoen er forbi.

- Flere tyngre aktører vil trolig sende saker raskere til inkasso, og de yngre vil rammes hardest ettersom de har lite «å gå på» fra før, sier han.

KJÆRKOMMENT: For de som ikke reiste på dyr ferie i sommer, og ser de har sårbar økonomi, kan feriepengene være redningen. Forbrukerøkonom Thea Olsen gir råd. Video: Danske Bank. Vis mer

Disse er mest utsatt

Nedgangen i inkassosaker gjennom 2020 er nemlig i stor grad drevet av at kreditorer har vært tilbakeholdne med å sende saker til inkasso, samt at banker ga betalings- og avdragsutsettelser på lån under pandemien. Redusert forbruk har også bidratt til færre inkassosaker.

- Inkassonedgangen under pandemien har vært størst for personer under 30 år, påpeker Trasti i Lindorff, og legger til:

- Det siste halvåret har inkassosaker knyttet til regelmessige utgifter, som strøm- og telekomregninger, økt, og er nå på et tilsvarende nivå som før pandemien. Inkassosaker tilknyttet boliglån og kredittkort er fortsatt omtrent halvert sammenlignet med før pandemien.

Disse mindre regningene misligholdes oftere av personer med lav inntekt. Samtidig har arbeidsmarkedet under pandemien har vært vesentlig tøffere i lavtlønnsyrker, som hotell, reiseliv, servering, sammenlignet med yrker med høyere lønn, ifølge gjeldsøkonomen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer