Bleier

Full forvirring om bleieavtalene

Kunder melder om stopp i bleieavtaler fra Kiwi og Coop, men småbarnsforeldre kan nok likevel puste lettet ut.

STOPPER AVTALE? På vår lokale Kiwi reklameres det for Norges tøffeste bleieavtale, men andre steder forteller kunder om plakater som varsler stans i den populære ordningen. Foto: Elisabeth Dalseg
STOPPER AVTALE? På vår lokale Kiwi reklameres det for Norges tøffeste bleieavtale, men andre steder forteller kunder om plakater som varsler stans i den populære ordningen. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert

Kiwi og Coops bleieavtaler har blitt flittig diskutert på ulike nettforua den siste uka. Flere kan forteller om oppslag i sine lokale Kiwi-butikker som skal varsle en avslutning på den populære avtalen som gir annenhver pakke gratis med Kiwis avtalekort.

Hos Kiwi sentralt kjenner de ikke til dette.

- Vi har ikke sendt ut noen melding ennå om at avtalen avsluttes, sier Nora Mile Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, til DinSide.

STARTET PRISKRIG: Kiwi lanserte bleieavtalen i år 2000, forteller Nora Mile Helgesen. Foto: Kiwi
STARTET PRISKRIG: Kiwi lanserte bleieavtalen i år 2000, forteller Nora Mile Helgesen. Foto: Kiwi Vis mer

- Kiwi skal selvsagt være billigst på bleier også i 2023. Av konkurransehensyn kan vi ikke si noe om framtidige planer og priser, men uavhengig av hvordan dette eventuelt utformes kan vi love at vi også framover skal ha de laveste prisene på bleier i Norge, sier hun til DinSide.

Kiwi lanserte bleieavtalen i 2000, da fikk kundene hver femte pakke gratis. I 2010 ble dette endret til hver fjerde pakke, og i 2021 hver andre. Det har variert litt hvilke merker og pakker som har vært inkludert i avtalen.

- Dette har ført til at Norge har de billigste bleiene i Europa, og blant de billigste bleiene i verden, avslutter hun.

Extra forlenger bleieavtalen

I en melding til en kunde, fastholder Coop at bleieavtalen bare gjelder ut året, men kjededirektør Daniel Kyrre Pedersen i Extra har en gladmelding til kundene på tampen av året: Extra fortsetter priskutt på bleier for sine medlemmer.

- Dyrtida rammer alle og særlig merkes det for småbarnsforeldre. Extra har derfor bestemt seg for å videreføre medlemsrabatten på 50 prosent på alt av bleier, noe som ga en besparelse på 55,8 millioner kroner i 2022, skriver han i en e-post til DinSide.

FORTSETTER BLEIEBONUS: Medlemsbonusen som gir halv pris på bleier har vært svært populær., forteller Daniel Kyrre Pedersen i Extra. Foto: Coop
FORTSETTER BLEIEBONUS: Medlemsbonusen som gir halv pris på bleier har vært svært populær., forteller Daniel Kyrre Pedersen i Extra. Foto: Coop Vis mer

I tillegg til bleiebonusen, har Extra 20 prosent babybonus på barnemat og barnetilbehør, som også videreføres inn i det nye året.

– Medlemsbonusen som gir halv pris på bleier, har vært svært populær. Da den ble lansert var tanken at ordningen skulle vare ut 2022, men vi ser at dette er et viktig bidrag for å holde kostnadene nede for småbarnsfamilier og viderefører den attraktive ordningen, sier Pedersen.

Rema 1000 gir også 50 prosent avslag på bleier til Æ-kunder, og i motsetning til de andre kjedene, har de ikke gitt noen indikasjon på at dette vil stoppe.

- Vi skal alltid være billigst på dagligvarer i Norge. I dag får du 50 prosent rabatt på bleier hvis du bruker Æ, sier Celine Anette Sjøberg, kommunikasjonsrådgiver i Rema 1000, til DinSide.

Heller ikke Rema vil svare konkret på om dette er noe de vil fortsette med, av konkurransemessige hensyn, men Sjøberg legger også til:

- Vi vet at bleier er et viktig produkt for mange av våre kunder, og vi skal derfor alltid være konkurransedyktig her.

Sluttsummen teller

En ting er rabatten, men når alt kommer til alt er det sluttsummen som teller. For om en pakke Libero Up & Go 7 koster 67,90 kroner og du får 50 prosent rabatt, eller den koster 34 kroner, er knekkende likegyldig.

Det viktigste er ikke hva som står på hyllen, eller hvor stor rabatten egentlig er, men hvor mye du betaler.

Og som de aller fleste småbarnsforeldre forhåpentligvis for lengst har fått med seg: Skal du kjøpe bleier, gjør du lurt i å besøke en av billigbutikkene.

Den ovennevnte Libero Up & Go kostet 67,90 kroner hos Extra, Kiwi og Rema 1000 denne uka, det vil si 34 kroner per pakke for dem som er tilknyttet kundeprogrammene deres.

Meny har fast 2-for-1-tilbud på bleier, men her er prisen hakket høyere: 76,90, noe som tilsvarer 38,50 kroner om du kjøper to om gangen.

Hos Oda er prisen lik som hos billigkjedene, men her får du ingen rabatter. Det er altså dobbelt så dyrt å kjøpe bleier her.

- Oda har ikke en bleieavtale, men til gjengjeld sparer vi småbarnsforeldre og andre kunder mye tid, ved at de får bleier og andre varer levert helt hjem på døra. For de som ikke bor rett ved en butikk, kan det nok også bety sparte penger i form av transportkostnader, skriver Odas pressevakt i en SMS til DinSide.

Ifølge Forbruksforskningsinstituttet SIFO bruker et barn om lag 6000 bleier fra fødsel og fram til treårsalderen. Avhengig av produsent og størrelse, så koster bleier fra én til fem kroner per stykk. For en familie er det derfor mange tusen kroner å spare på Extras medlemsrabatt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer