150.000 nordmenn kan ha tapt 14 milliarder kroner på dårlige investeringer, såkalte strukturerte spareprodukter. Forbrukerrådet mener at bankene må betale sparerne tilbake, men saken står foreløpig fast i Bankklagenemnda.
Pål Syrrist ble lurt! Se debatten her
For på fredag ble det ingen enighet i Bankklagenemnda i klagesaken mot DnB NOR angående salg av strukturerte spareprodukter. Mange norske forbrukere venter spent på avgjørelsen fordi den kan være avgjørende for utfallet av pågående gruppesøksmål mot banker og rådgivere som har solgt spareproduktene.
Saken om strukturerte spareprodukter har blitt behandlet i nemnda i lengre tid. Sekretariatsleder i Bankklagenemnda, Per Fiskerud, sier nå at nemnda må ha noen flere kommentarer fra professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøgskole, før det kommer en avgjørelse.
Johnsen har tidligere uttalt spareproduktene var så dårlige at ingen kunne regne med å tjene penger på dem.
- Gå til massesøksmål!
Ingen forstår dem
- Nemndas utsettelse er et ytterligere bevis på hvor kompliserte og vanskelige disse spareproduktene er. Når fem finansjuridiske eksperter, en professor og Norges største bank ikke klarer å se likt på disse produktene, er det betimelig å spørre hvordan norske forbrukere skulle kunne skjønne innholdet, sier underdirektør i Forbrukerrådet Jorge B. Jensen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger