Garanti eller reklamasjon?

Kjøpsloven slår fabrikantenes nybil-garanti.

Publisert
Sist oppdatert

Hei, dere vet sikkert hvorfor kjøpsloven med fem års garanti på ting man kan forvente skal vare i minst 5 år - ikke gjelder for biler? Kan man ikke forvente at en bil skal vare i fem år?

Dette spørsmålet kommer fra en av DinSides lesere, Jan Vidar.

Reklamasjon og garanti

Det er i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett på alle forbrukerkjøp i Norge - dermed også privatkjøpte biler. Forskjellen på nybilgaranti og reklamasjon er hovedsaklig at bevisbyrden ligger på selger for garantiens vedkommende, men på kjøper når vi snakker reklamasjon.

Se hvor lang garanti det er på din bil her

Forbrukerrett

Ryker viftereima i den nye bilen kort etter at du fikk den, kan du ha rett til å reklamere til selgeren etter forbrukerkjøpsloven. Du kan kreve feilen utbedret, men hvis feilen er så stor at det ikke kan repareres, kan du kreve ny bil. Dette er i henhold til forbrukerkjøpsloven og Forbrukerrådet. Slike kompensasjoner forutsetter at feilen ikke skyldes din behandling av bilen.

Blir ikke feilen utbedret eller du ikke får ny bil, kan du ha rett på prisavslag.

Hvis mangelen er stor, vil du kunne ha krav på å heve kjøpet. Det mest praktiske ved feil og mangler i bilhandel, er ifølge Forbrukerrådet at selger utbedrer feilen. Men merk deg at utbedringen skal skje innen rimelig tid og ikke være til ulempe for deg. Du skal heller ikke ha merutgifter som følge av utbedringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer