Kundene må kunne flytte forsikringene sine mellom ulike selskaper så enkelt og så billig som mulig. Og det må kunne skje uten at de må betale gebyrer.
Dreper motivasjonen
- Gebyrer ødelegger motivasjonen til å flytte forsikringer, sier juridisk rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet, som har sett på et forslag fra Banklovkommisjonen.
- Det må videre lages regler som hindrer selskapene i å stille spørsmål om hvor ofte kunden har byttet selskap.
Forbrukerrådet vil også ha lovfestet kontraheringsplikt - slik at selskapene plikter å ta imot nye kunder.
Hun har på vegne av Forbrukerrådet avgitt et høringssvar til NOU 2002:21 - Oppsigelse av forsikringsavtaler.
Ellers bra
Forbrukerrådet er for øvrig er svært fornøyd med utredningen fra kommisjonen:
Det blir foreslått at man kan bytte selskap også utenom årsforfall.
- Da kan man få et marked der forbrukerne i størst mulig grad gis mulighet til å foreta bevisste valg, ikke bare på pris, men også innen de ulike forsikringsproduktene, uten at de møter store hindringer, sier Skofteland.
Sterkt dempende
Men flertallet i kommisjonen mener at selskapet bør kunne kreve et gebyr når forsikringen sies opp for flytting. Her har Forbrukerrådet meget store innvendinger mot flertallet i utvalget.
- Vår erfaring fra kraftmarkedet og bankmarkedet tilsier at bruk av gebyrer ved flytting av kundeforhold virker sterkt dempende på motivasjonen for å bytte selskap. Dette motvirker derfor også målet for et velfungerende marked, forklarer Skofteland.
Ifølge forbrukerrådet bør også selskapene hindres i å stille spørsmål om hvor ofte kundene bytter selskap. Dette for å unngå en generell segmentering.
Kilde: Forbrukerrådet