Gebyr for forsikrings-bytte

Forbrukerrådet går kraftig i mot et forslag om å innføre gebyr på forsikringsbytte.

Gebyr for forsikrings-bytte
Publisert
Sist oppdatert

Kundene må kunne flytte forsikringene sine mellom ulike selskaper så enkelt og så billig som mulig. Og det må kunne skje uten at de må betale gebyrer.

Dreper motivasjonen

- Gebyrer ødelegger motivasjonen til å flytte forsikringer, sier juridisk rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet, som har sett på et forslag fra Banklovkommisjonen.

- Det må videre lages regler som hindrer selskapene i å stille spørsmål om hvor ofte kunden har byttet selskap.

Forbrukerrådet vil også ha lovfestet kontraheringsplikt - slik at selskapene plikter å ta imot nye kunder.

Hun har på vegne av Forbrukerrådet avgitt et høringssvar til NOU 2002:21 - Oppsigelse av forsikringsavtaler.

Ellers bra

Forbrukerrådet er for øvrig er svært fornøyd med utredningen fra kommisjonen:

Det blir foreslått at man kan bytte selskap også utenom årsforfall.

- Da kan man få et marked der forbrukerne i størst mulig grad gis mulighet til å foreta bevisste valg, ikke bare på pris, men også innen de ulike forsikringsproduktene, uten at de møter store hindringer, sier Skofteland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer