Gjeldsregisteret vil være for bankene, blant annet slik at de kan sjekke om kunden oppgir riktig gjeld i lånesøknaden.
Forbrukerombudet reagerer på regjeringens forslag om å lage et gjeldsregister for nordmenn.
- Jeg synes ikke det er riktig at forbrukernes personvern skal vike for å gi bankene redusert kredittrisiko, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.
Les mer om den kontroversielle ordningen her
Forbrukerombudet er ikke udelt negative til et gjeldsregister, og de mener det er positivt om regjeringen kan hindre at forbrukere går i gjeldsfella.
- Hovedbekymringen vår er om et slikt har noe nytte. De fleste nordmenn er åpne i forhold til gjelda si, det er kun noen få som er uærlige, sier Thon til DinSide.
Fare for misbruk
Forbrukerombudet tror noen forbrukere vil synes et slikt register er ubehagelig.
- Registrering av personopplysninger vil alltid innebære en viss fare for misbruk. I dette tilfellet oppnås det etter min mening for lite til at en slik omfattende registrering av opplysninger om forbrukeres gjeld kan forsvares, sier Thon.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger