Gjensidige krevde at unge ringte dem for å få vite vilkårene

Skulle lage enkel og ungdommelig innboforsikring, endte opp med lovbrudd.

IKKE LIKE ENKELT: Gjensidige oppga ikke alle vilkårene sine på nettsidene under kampanjeperioden, og krevde i stedet at de unge kundene ringte dem. Det synes Forbrukerombudet var i strid med loven.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
IKKE LIKE ENKELT: Gjensidige oppga ikke alle vilkårene sine på nettsidene under kampanjeperioden, og krevde i stedet at de unge kundene ringte dem. Det synes Forbrukerombudet var i strid med loven. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Gjensidige ville nylig kapre flere unge kunder, og kjørte reklamekampanje for deres innboforsikring Innbo Ung.

Konseptet var et enkelt produkt for unge mennesker uten erfaring med slikt.

Men Forbrukerombudet mener resultatet ble for enkelt, og at kampanjen brøt markedsføringsloven.

Les også: Reklamen «Få (nesten) gratis bredbånd» betød slettes ikke gratis bredbånd

Skjulte viktig informasjon

- Gjensidige prøvde å markedsføre innboforsikringen på en lettfattelig og oversiktlig måte, noe som i og for seg er bra. Problemet var at mangel på informasjon kunne fått mange til å ta et økonomisk valg de ikke ellers ville tatt, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Selve annonsene skal ha vært innenfor lovverket. Men nettsidene annonsene sendte ungdommene videre til, skal ha brutt loven fordi: «Forbrukerne måtte ringe eller sende mail for fullstendige avtalevilkår.» «Det måtte ikke krysses av for å akseptere vilkårene ved kjøp av innboforsikringen på nett.» «Gjensidige opplyste at kampanjeprisen ville gjøres om til ordinær pris etter ett år, uten å informere om hva ny pris ville bli.» «Det ble ikke opplyst om totalpris dersom man ønsket å betale for ett år på forskudd.» Dette bryter blant annet markedsføringslovens paragraf 8, som sier at en reklame er villedende om den «utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer