- Gjør det vi kan

Rives vekk fra hyllene.

POPULÆR: Freia Boble har vært en suksess etter comebacket. Foto: Elisabeth Dalseg
POPULÆR: Freia Boble har vært en suksess etter comebacket. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert

I september gjorde Freia Melkesjokolade Boble comeback etter å ha vært borte fra butikkhyllene i sju år.

Og nå kan det virke som det er liten tvil om at sjokoladen har kommet for å bli.

Skal man tro Mondelez, som eier Freia, har de siste månedene overgått alle forventninger.

- Stor etterspørsel

Mondelez informerer om at siden lanseringen i september er det blitt solgt rundt 2,2 millioner Bobleplater.

- Da Freia relanserte Boble tidligere i høst, ble det Freias mest vellykkede lansering noensinne. De siste tallene fra Nielsen IQ viser at Boble fortsetter å ta nordmenn med storm, forteller Mannaïc Mathelier, markedssjef for sjokolade i Mondelez Norge, til DinSide.

Han fortsetter:

- Boble har på kort tid etablert seg som en av de aller mest populære sjokoladene i Norge. Siden lanseringen er det faktisk den nest mest solgte sjokoladeplata, og har skjøvet Kvikk Lunsj ned på tredjeplass. Nå er det bare klassikeren Freia Melkesjokolade som selger mer.

Mathelier forteller at Freia jobber på for at alle skal få tak i sjokoladen i jula.

- Etterspørselen har vært så stor at vi har hatt problemer med å produsere nok. Vi produserer vi det remmer og tøyler kan holde, og skal gjøre alt vi kan for Boble-fansen skal få tak i favorittsjokoladen sin.

RIBBE: Dagbladet-kokk Christopher Sjuve med enkel guide til hvordan du får svoren sprø på juleribba. Foto/klipp: Bjørge Dahle Johansen / Dagbladet TV Vis mer

- Får rett og slett ikke nok

Det er ikke bare Boble-sjokoladen nordmenn jakter etter i butikkhyllene. Den siste tida har DinSide skrevet om flere butikker og selskaper som opplever stor etterspørsel i høytida.

Det har blant annet blitt meldt om overveldende etterspørsel etter Fjøsnisse-brusen til Felleskjøpet, julenek, snøredskaper og julebrunost.

- Mange forbrukere får rett og slett ikke nok av Tine Julebrunost gjennom jula, og kjøper seg opp et lager for at godbiten skal rekke gjennom hele det kommende året, fortalte Margrete Holm Rogne, kommunikasjonsrådgiver i Tine, til DinSide.