I dag er det rentebeslutning hos Norges Bank, og det kan tenkes at den gjør enda et hopp.
Dermed kan man kjenne det enda hardere på lommeboka i ei tid da mange har strammet inn beltet bra fra før.
Nå ber fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet folk om å ta en telefon til banken for å forhandle om boliglånsrenta.
Dette er det nemlig veldig få som gjør.
Høy terskel
- Våre tall viser at en av fem sier at de gjør det. Dermed kan man ta utgangspunkt i at de aller fleste ikke gjør dette, sier han til DinSide.
Han tror mange kvier seg for å ta denne telefonen og at terskelen føles for høy.
- Det er ingen grunn til å frykte en sånn samtale med banken. Bankene setter pris på å snakke med kundene sine, og fortsetter.
- De tjener gode penger og har økonomisk rom for å komme kundene i møte, påpeker fagdirektøren.
Han poengterer at man ikke kan komme noe dårligere ut ved å ta kontakt, og at man ikke bør ta et nei for et nei.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger