Skal du handle på nettet fra utlandet, vet du sikkert at du må belage deg på å måtte betale både toll og merverdiavgift, men hva skjer hvis du vil returnere varen?
Problemstillingen er svært relevant i forhold til for eksempel kleskjøp fra utlandet. Mange utenlandske nettbutikker driver profesjonelt og legger til rette for at du skal kunne returnere klær som ikke passer, eller som ikke faller i smak når du ser hvordan varen egentlig ser ut. Du fyller ut et returskjema, sender varen tilbake, og få dager senere har du pengene tilbake på konto. Men ikke alt.
For du betalte også en god del toll og merverdiavgift for varene. I tillegg har du ganske sikkert betalt et ekspedisjonsgebyr til de som brakte deg varen, enten det var Posten, UPS eller andre fraktselskaper.
Hvordan få igjen tollen og merverdiavgiften?
Har du mottatt en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varene og søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift. Betingelsen er at varene blir utekspedert via Tollvesenet.
- Man må kunne dokumentere eller legge frem de papirene som er nødvendig. Det kan ta noen uker, det vil variere, opplyser Tollvesenet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger