Trodde abonnementet var oppsagt

Gjorde sjokkoppdagelse - tapte titusener

Den danske kvinnen betalte regningene i årevis, uten å oppdage feilen.

DATA OG MOBIL: Har du sjekket at du ikke har noen ukjente abonnementer løpende? Foto: Oleksiy Mark / Shutterstock / NTB
DATA OG MOBIL: Har du sjekket at du ikke har noen ukjente abonnementer løpende? Foto: Oleksiy Mark / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Nå som abonnement-tjenester er stadig mer populære, er det slett ikke uvanlig å glemme av et eller to av dem.

Mange har nok opplevd å glemme å si opp et abonnement fra en app, eller å stenge av en strømmekonto i en periode hvor man ikke bruker den.

Fasttelefoni-trøbbel

For ei dame fra Danmark ble det desto mer kostbart. Det er den danske avisa BT som bringer den oppsiktsvekkende historien.

Hun tegnet et abonnement for fasttelefoni i 1995 hos Tele Danmark, som selskapet het den gangen.

Abonnementet brukte hun fram til 2008, da hun kontaktet selskapet - som nå het YouSee - og bestilte bredbånd til sin adresse.

Samtidig sier hun at hun avbestilte fasttelefonen og leverte fra seg telefonen.

Ifølge BT betalte kvinnen dermed trolig regningen hver eneste måned, fordi hun trodde den nå gjaldt bredbåndet hennes.

Oppdaget feilen i år

Men samtidig som hun betalte for bredbåndet, skal hun fremdeles ha betalt for fasttelefonen. At hun betalte dobbelt, skal hun ikke ha oppdaget før i mars 2021.

Da hadde det gått 13 år, og hun skal ha betalt 52 regninger som totalt utgjorde 22 000 danske kroner, eller nærmere 29 000 norske.

ASKE: Visste du at aske ikke skal i matavfallet men i restavfallet? I tillegg er det en del andre ting du bør tenke på før du kaster det. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Kvinnen tok kontakt med YouSee og ba dem om å tilbakebetale beløpet. Hun hadde tross alt ikke brukt fasttelefonen siden 2008, mente hun.

De nektet, og saken ble brakt inn for telenemnda. Det går fram av sakspapirer fra Teleankenævnet i Danmark.

- Kundens ansvar

YouSee hevder at avtalen som kvinnen inngikk i 2008 var en samlerabatt, der både bredbånd og fasttelefoni inngikk.

De mener også at kvinnen burde ha skjønt at hun betalte for ei fasttelefonlinje, i og med at hun hadde fått 52 regninger som var spesifisert nettopp for en «fastnettforbindelse».

Kvinnen trodde imidlertid at «fastnettforbindelse» hadde sammenheng med at fastnettet ble brukt til internettforbindelsen.

STRØMFORBRUK: Med disse enkle grepene kan du "hacke" ditt eget strømforbruk. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Hun mente dessuten at det faktum at hun aldri hadde brukt fastlinja burde fått noen bjeller til å ringe hos YouSee.

YouSee viser på sin side til at de ikke følger med på kundenes forbruk, og heller ikke kommer med forbrukerråd til kundene.

- Det er kundens ansvar å kontakte oss, hvis kundens forbruk endrer seg, eller hvis kunden ikke er enig i de postene som kreves inn på regningen, skriver de.

- Passivitet

Etter at den danske telenemnda har gått gjennom saken, må kvinnen se langt etter pengene hun forsøkte å kreve tilbake.

MATOLJE: Hvis du tar vare på denne vil du unngå unødvendig mye olje i stekepanna! Video: Malin Ridder-Nielsen Janssen. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Nemndas flertall konkluderer nemlig med at kvinnen burde ha funnet ut at hun betalte for fasttelefonabonnementet på et langt tidligere tidspunkt.

- Klager har handlet på en sånn måte, at et eventuelt krav på tilbakebetaling må anses som bortfalt som følge av passivitet, slår de fast.

De viser også til at kvinnen ikke har kunnet legge fram dokumentasjon på at hun faktisk sa opp fasttelefonabonnementet i 2008.

Kvinnen må dermed anse de nesten 29 000 kronene som tapte.

I forbindelse med klagesaken har kvinnen betalt inn et klagegebyr på 175 danske kroner. Disse får hun heller ikke igjen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer