Gjøre-en-tjeneste-trikset

Essensen her er at det er vanlig høflighet å gjengjelde en tjeneste med en annen tjeneste.

Publisert
Sist oppdatert

Gjøre-en-tjeneste-trikset går ut på å tilby deg noe slik at du kjøper varen som en gjengjeldelse for det.

Dette trikset er meget effektivt fordi det appellerer til rettferdighets- og høflighetssansen i oss.

For normen om å gjengjelde en tjeneste ligger dypt forankret i oss. Vi hjelper dem som hjelper oss. Dette er noe vi gjør nesten automatisk.

Noen eksempler

I en butikk er selgeren hyggelig og "slår av et par hundrelapper på prisen" hvis vi slår til. Det kan være en reell rabatt, men ofte er dette en planlagt strategi for å få kundene til å handle.

I en butikk er selgeren jovial og gir deg med "noe ekstra på kjøpet" hvis du handler, for eksempel et handsfree-sett til mobiltelefonen eller kabler til CD-spilleren.

Du kjøper et kontantkort til 175 kroner og "får" 200 kroner i ringetid.

I bladet du vurderer å kjøpe i kiosken følger det med en CD, DVD, hårbørste eller annet tilleggsmateriale. Slikt er lokkemidler for å få deg til å kjøpe bladene.

I dagligvarebutikken står en salgsfremmer og serverer smaksprøver av en gryterett til kunder som går forbi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer