Glem 815-numre!

Siden det nå blir lokaltakst over hele landet, er det langt billigere å ringe direkte enn å benytte de såkalte servicetelefonene med 810- og 815-numre.

Syns du servicen er for dyr, finnes det omveier...
Syns du servicen er for dyr, finnes det omveier... Vis mer
Publisert

Ringer du til et 800-nummer er det mottakeren som betaler, og du trenger ikke tenke på tid eller penger. Men mange bedrifter velger heller å opprette 810 og 815-numre. Dette er nummer der du betaler for samtalen. Og etter omleggingen til lokaltakster i hele landet, blir dette en langt dyrere løsning for deg som forbruker enn om du ringer vanlige nummer - uansett hvor du ringer til og fra.

Helt eller delvis

Forskjellen på 810 og 815 er at du betaler hele eller deler av samtalen selv. Ringer du et 810-nummer betaler du og bedriften en del hver. Med merverdiavgiften koster samtalen deg 43 øre i minuttet. I tillegg kommer 44 øre i startavgift for hver samtale. Bedriften betaler i tillegg 31 øre per minutt for alle samtaler de tar imot. Det koster bedriften 950 kroner å etablere et slikt nummer med ett mottakssted, samt 1350 per kvartal i abonnementsavgift. (Disse prisene er oppgitt uten merverdiavgift.)

Ringer du et 815-nummer betaler du hele gildet selv, mens bedriften kun betaler for etableringen samt kvartalsavgiften til Telenor. Prisen per minutt for deg blir hele 80 øre mens du også her betaler 44 øre i startavgift per samtale.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.