Hjemmekontor

«Gratis» kontorutstyr kan gi skattesmell

Det kan være mer hensiktsmessig at arbeidsgiver låner utstyret til sine ansatte så lenge pandemien pågår.

JOBBE HJEMMEFRA: Et godt inneklima på hjemmekontoret holder deg frisk og skjerper sansene, men hvilke faktorer må være på plass for at arbeidsforholdene skal være optimale? Ekspertene svarer! Video: Linn Merete Rognø Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I november 2020 kom Skatteetaten med en prinsipputtalelse om hjemmekontor og skatt, ettersom mange fikk arbeidshverdagen sin flyttet fra kontoret til kjøkkenbordet under pandemien.

Uttalelsen åpner for at arbeidsgiver på visse vilkår kan gi bort kontorutstyr til arbeidstaker skattefritt, noe som ikke er i tråd med den praksis som har vært gjeldende tidligere, da all overdragelse av eiendomsrett har utløst skatteplikt, skriver Simployer i en pressemelding.

Kan gi skattesmell etter pandemien

For at arbeidsgiver kan få dekket kjøpet av kontorutstyr til sine ansatte skattefritt, må blant annet hovedformålet være at utstyret brukes under de ansattes faktiske arbeid.

Når arbeidstakerne for det meste er på hjemmekontor, slik det er for mange nå under pandemien, eller jobber hjemmefra jevnlig, vil hovedformålet lettere være oppfylt.

Mer sporadisk hjemmearbeid, derimot, vil trekke i retning av at arbeidet ikke kan anses som hovedformålet med anskaffelsen av utstyret, ifølge Simployers økonomirådgiver Espen Øren.

- Konsekvensen av at hovedformålet eventuelt ikke er yrkesbruk etter pandemien, er at ansatte må skattlegges for anskaffelsesverdien av kontorutstyret de har fått fra arbeidsgiver, advarer Øren.

Så stor smell kan du

Dinside har bedt Øren gi oss et eksempel på hvor stor skattesmellen kan bli for ansatte i bedrifter som har delt ut kontorstoler, -pulter og annet for å gjøre hjemmekontoret mer komfortabelt.

Utgangspunktet er altså at en ansatt har fått utstyr fra arbeidsgiver til odel og eie, og arbeidsgiver ikke har trukket skatt av dette.

KAN BLI DYRT: Mange har fått kontormøbler fra arbeidsgiver for å jobbe hjemmefra. Foto: Shutterstock/NTB
KAN BLI DYRT: Mange har fått kontormøbler fra arbeidsgiver for å jobbe hjemmefra. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer

Hvis det ved et eventuelt seinere bokettersyn eller kontroll fra Skatteetaten konkluderes med at vilkårene for skattefritaket ikke var til stede da utstyret ble anskaffet, skal den ansatte imidlertid beskattes for dette.

Utstyret vil beskattes som lønnsinntekt, og størrelsen på skatten vil være avhengig av hvor stor inntekt den ansatte har, siden trinnskatten øker med inntekten.

Dersom vi tar utgangspunkt i gjennomsnittlig årslønn i Norge, som i fjor var 585 000 kroner, får vi følgende regnestykke:

  • Marginalskatten til denne gjennomsnittspersonen er 34,2 prosent (alminnelig inntektsskatt 22 %, trygdeavgift 8,2 % og trinnskatt 4%).
  • For utstyr den ansatte har fått til en verdi av 10 000 kroner, regnes det 3420 kroner i skatt (10 000,- x 34,2%).
  • Arbeidsgiver må betale 14,1 prosent av disse 10 000 i arbeidsgiveravgift, altså 1410 kroner.
  • Utover dette kan Skatteetaten ilegge arbeidsgiver tilleggsskatt på inntil 60 prosent av de 10 000 kronene, avhengig av alvorlighetsgraden til skattefeilen.

Lurere å låne

Øren i Simployer mener derfor det er lurere at ansatte på hjemmekontor låner utstyr fra arbeidsplassen.

- Da lånes utstyret skattefritt helt til den ansatte ikke lenger jobber hovedsakelig hjemmefra, forklarer han, og fortsetter:

- Skatten beregnes da av verdien på overdragelsestidspunktet, så hvis utstyret da er brukt i ett år, vil verdien være lavere, for eksempel 6000 kroner i stedet for 10 000.

Dermed blir skatten 34,2 prosent av 6000 kroner - nærmere bestemt 2052 kroner, slik at arbeidsgiver sparer drøyt tusen skattekroner på å vente med å gi bort utstyret.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer