Britisk optimist
Det hele bunnet i en samtale med en minst like optimistisk kollega i Storbritannia. Han hadde nemlig observert følgende etter å ha vært med å arrangere en rekke konkurranser for en her ikke navngitt avis. Etter lang og tro konkurransetjeneste gjorde han seg følgende observasjon: Jo større og flottere premie, jo færre deltagere.
Det høres i utgangspunktet helt ulogisk ut. Om man imidlertid tenker som så, at folk vegrer seg for å delta i konkurransene med de største premiene som et resultat av gjengs oppfatning om at flere vil delta i nettopp disse konkkurransene - da begynner det å høres ørlite (psyko)logisk riktig ut.
Kanskje dette er grunnen til at bare syv mennesker deltok i den høyprofilerte konkurransen der man kunne vinne en tur til Bahamas, mens 250.000 kjempet om å vinne en t-skjorte og noen billetter til en fotballkamp?
Eksperiment
Jeg bestemte meg for å teste om det kanskje var noe i dette resonnementet. Så det siste halve året har jeg deltatt på alle nettkonkurransene jeg har kommet over.
Klikk og Vinn, Svar og Vinn, skriv et dikt og send en mail. Jeg har vært innom dem alle, så sant spyware eller spamfilteret mitt ikke har forhindret meg.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger