GDPR har trådt i kraft - dette bør du gjøre

- Gyllen anledning til å rydde opp

Selskaper trygler nå om samtykker og godkjenning av nye personvernregler. Ekspertene håper du leser dem.

ENORME MENGDER: Du har sikkert fått massevis av slike e-poster selv, som ber deg godta nye personvernsregler og gi samtykke til blant annet nyhetsbrev. Ekspertene håper du leser dem, og tar stilling til hva du faktisk vil godta. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ENORME MENGDER: Du har sikkert fått massevis av slike e-poster selv, som ber deg godta nye personvernsregler og gi samtykke til blant annet nyhetsbrev. Ekspertene håper du leser dem, og tar stilling til hva du faktisk vil godta. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

EUs nye forordning for personvern, forkortet GDPR, trådte i kraft denne sommeren. Fra 25. mai gjelder den i store deler av Europa, mens den i Norge trådte i kraft fredag 20. juli.

Dermed får næringslivet nye regler for hvordan de henter inn og bruker opplysninger om deg. Blant annet hvordan du takker ja til å gi fra deg e-post-adressen din, og hvordan selskapene kan bruke den.

Resultatet er en flom av e-poster fra selskaper hvor du har registrert en bruker, som ber deg om å få beholde deg som bruker.

Selv fikk vi 23 e-poster i løpet av noen dager i mai, fra både giganter som Spotify og Google samt mindre nettbutikker som Whiteaway og Interoptik.

- Det er mange e-poster, og det er bra, men det kunne gjerne vært enda flere, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet til Dinside.

For selv om de kanskje oppleves som irriterende, håper ekspertene at du leser dem. Slik kan du både sikre ditt eget personvern og slippe mange nye e-poster i framtida. Her er fire råd til hvordan du bør takle flommen.

#1: Les alle e-postene

GDPR stiller strenge krav til hvordan samtykker skal gis. Dermed føler mange bedrifter at de må be om et nytt samtykke for at det skal være gyldig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer