En fersk undersøkelse om telekom-markedet fra det svenske Konsumentverket, viser at svært mange forbrukere sliter med både kvaliteten på mobil- og nettjenester.
Dessuten har forbrukerne liten tiltro til leverandørene.
Dette sliter de med
I undersøkelsen er 3.000 svenske forbrukere blitt spurt om hvor godt fornøyde de er med leverandørene, og deres produkter og tjenester innen mobil og bredbånd.
De nedslående resultatene får Konsumentverket til å konkludere med at bransjen gjør en for dårlig jobb overfor forbrukerne:
- Nærmere halvparten av de spurte er misfornøyde med tjenestens kvalitet, deriblant tekniske problemer og begrensninger i overføringshastigheten.
- 37 prosent er misfornøyde med prisen på tjenestene, og 35 prosent er misfornøyde med salgsmetodene selskapene benytter seg av.
- 28 prosent er misfornøyde med avtalevilkårene, deriblant informasjonsfeil og endring av avtalevilkår.
- Kun 27 prosent synes det er lett å sammenlikne ulike abonnementer.
- Bare 5 prosent stoler på reklamer fra leverandørene, mens 23 prosent stoler på selgernes informasjon og rådgivning.
Les også: Gode tips til valg av mobilabonnement
Likt i Norge?
Ifølge Petter Ravne Bugten hos Forbrukerombudet i Norge, er det vanskelig å si om tendensene er de samme her hjemme ettersom det ikke er gjennomført en liknende undersøkelse blant norske forbrukere.
Likevel kan andre enkeltundersøkelser, blant annet en fra Post- og teletilsynet tidligere i år, vitne om liknende problemer på mobilmarkedet.
Rapporten fra PT viser at mange nordmenn lar være å bytte mobilabonnement på grunn av bindingstid og familierabatter. Dessuten tror hele 41 prosent av de spurte at det er lite å spare på å bytte abonnement.
Men slik trenger det ikke å være.
- Går du inn på telepriser.no for å undersøke priser, vil du se at det er store forskjeller mellom billigste og dyreste abonnement, påpeker fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.
Les også: Du kan tape tusenvis på å ikke sperre abonnementet