Økologiske varer har ikke blitt noen stor salgssuksess i Norge ennå, men 55 prosent av de spurte i undersøkelse gjort av Eco Commerce sier de handler økologisk av og til.
Varehandelens økogruppe, et fellesskap for aktører i dagligvarebransjen, har intervjuet 501 kunder på vei ut av butikker med godt utvalg, også av økologiske varer.
Undersøkelsen viser at 14 prosent av kundene i butikker med ekstra bredt utvalg handler økologiske varer, og det er smaken som er avgjørende for valget.
- Selv om vi snakker om utvalgte butikker, synes jeg undersøkelsen viser at det ligger et potensial her, når halvparten sier at de av og til handler økologisk, sier Rolf Erik Lømo, miljøkoordinator i Coop Norge til avisen Nationen.
Tine, Norgesgruppen, Coop, Meny-Ultra, Gilde, Oikos, Debio, Sundt og Godt, Alternativ mat, Brynhildsen, Matforsk og Cerialia er representert i nyetablerte Varehandelens økogruppe.
- Det er ingen hemmelighet at butikkkjedene er blitt kritisert for ikke å legge godt nok til rette for økologiske produkter. Nå prøver vi å skape et bedre økomiljø, sier Lømo.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger