Gruppekjøp og «powerbuy»

- Hei, jeg skal ha 700 mobiltelefoner!

Går det fortsatt an å kjøpe flere sammen?

MASSEKJØP: Jo flere som går sammen desto lavere pris, het det for 15 år siden. Gjelder det samme i dag? Illustrasjonsoto: Aleksandar Mijatovic/Shutterstock
MASSEKJØP: Jo flere som går sammen desto lavere pris, het det for 15 år siden. Gjelder det samme i dag? Illustrasjonsoto: Aleksandar Mijatovic/Shutterstock Vis mer
Publisert

I internettets barndom var det noen som kom på ideen: Hvorfor ikke la nettbrukere som vil kjøpe samme vare gå sammen, slik at de kan oppnå gode rabatter?

I begynnelsen skjedde dette på idealistisk basis. Man samlet rett og slett en haug med folk som var interessert i et badekar eller et kjøleskap, for så å sende henvendelsen rundt til butikker for å høre hvor mye avslag de ville gi om de hadde sjansen til å selge 100 eksemplarer i stedet for ett.

Først stor butikk, deretter stille død

Etterhvert ble selvsagt ideen kommersialisert. Nettsteder som Letsbuyit og Coshopper dukket opp med ferdige nettsider der man kunne melde seg på og vente til det var mange nok om kjøpet til å utløse rabatten.

Mellommennene tok godt betalt for å formidle kontakten mellom kjøpere og selgere. Så godt betalt at denne industrien for 17 år siden omsatte for 50 milliarder kroner bare i USA.

I 2011 var en av tre av disse selskapene borte, og i dag er Schibsted-eide Letsdeal den eneste kommersielle gruppekjøpaktøren av betydning igjen i Norge.

Men her handler det mer om å finne de beste tilbudene enn å presse ned prisen ved å opptre i flokk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer