Arbeidsmarkedet

Her blir det flest nye jobber

Manpower melder at jobbene er tilbake, men dette gjelder ikke for alle bransjer. Forbrukerøkonomen gir deg råd om hvordan du blir en mest mulig attraktiv kandidat å ansette.

FINNES MULIGHETER: Nærmere 200 000 står uten jobb i coronakrisen, samtidig som mange jobber er ledige. Video: Øystein Sæthre Vis mer
Publisert

Krisen i arbeidsmarkedet er snart over, ifølge Manpowers nyeste arbeidsmarkedsbarometer.

Norske arbeidsgivere skal ansette flere til høsten, og forventer å være tilbake til full bemanning i starten av 2022, står det i pressemeldingen.

Arbeidsmarkedsbarometer for tredje kvartal er gjennomført blant 612 norske arbeidsgivere.

- Krisen er ikke over

Coronapandemien førte til den høyeste arbeidsledigheten i Norge siden krigen, og i årets første kvartal er det atter en gang jobbtap, men til høsten skal altså jobbene komme tilbake, ifølge bemanningsbyrået.

Hele 30 prosent av arbeidsgiverne forventer å ansette flere i neste kvartal, og bare 15 prosent skal bemanne ned. Samtidig svarer 63 prosent av arbeidsgiverne at de forventer å være tilbake på samme eller høyere bemanningsnivå som før krisen innen utgangen av januar 2022.

- Det er likevel viktig å huske på at krisen ikke er over for alle, og at andelen selskaper som skal redusere bemanningen, også øker. Vi kan forvente mye omstilling denne høsten, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i Manpower Group Norge.

SOMMERSJEFEN: Studenten August (25) slo 1800 søkere og ble valgt til sommerjobbstillingen som konsernsjef i bemanningsbyrået Adecco. Video: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Bransjene som bemanner opp - og ned

Arbeidsmarkedsbarometeret viser pluss i seks av syv bransjekategorier. Finansbransjen ser ut til å bli jobbvinneren med netto bemanningsutsikter på pluss 25 prosent.

Det store unntaket er hotell- og serveringsbransjen, som forventer nok et kvartal med nedskjæringer, med netto bemanningsutsikter på minus 12 prosent.

BEMANNINGSBEHOV: Figuren viser netto bemanningsutsikter i prosent etter bransje (sesongjustert). Kilde: Manpower
BEMANNINGSBEHOV: Figuren viser netto bemanningsutsikter i prosent etter bransje (sesongjustert). Kilde: Manpower Vis mer

Kompetansegapet er et problem

Undersøkelsen viser videre at kompetansemangel er et økende problem - 54 prosent av arbeidstakerne sier de har noen vansker med å få tak i kompetente medarbeidere, mens åtte prosent sier de har store vansker.

- Kompetansegapet, altså forskjellen mellom kompetansen bedrifter trenger og den som finnes i markedet, har bare blitt større under pandemien. Når vi nærmer oss et normalt sysselsettingsnivå, kommer kampen om de flinkeste hodene bare til å bli større, sier Brath.

Disse egenskapene er viktige

Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand i Storebrand mener barometeret understreker betydning av omstillingsdyktighet, også for arbeidstakere. De som har en allsidig bakgrunn og evne til å ta nye utfordringer, har bedre forutsetninger for å klare seg bra, ifølge henne.

- Jeg tenker umiddelbart at det er fint å bruke Nav for å få råd og søke muligheter for omskolering dersom du har vært langtidspermittert eller mistet jobben, sier Tvetenstrand til Dinside.

- Det kan også være du har en utdannelse eller jobberfaring i dag som du kan bygge videre på, for det finnes flere muligheter til å ta enkeltfag som kan hjelpe å øke kompetansen på ulike områder, legger hun til.

De personlige egenskapene blir også mer og mer viktige.

- Vektlegg evnen og ønsket du har om å tilpasse og utvikle deg, og ikke la deg stoppe av at du i en stillingsutlysning ikke kan sjekke av på alle punktene, men vær åpen om hva du kan og at du ønsker å lære det du ikke kan, sier Tvetenstrand.

Tips til studenten

I hvilken grad bør unge studenter allerede nå ta grep for å sikre seg jobb i framtiden – og hvordan kan de gjøre det?

- Hvis du er ung i dag og skal velge studieretning er det viktig å ta stilling til hva som betyr mest for deg i din kommende arbeidskarriere: Er det trygghet, utfordring, fleksibilitet, lidenskap, høyest lønn, eller kombinasjon av flere av disse, svarer forbrukerøkonomen.

Hun påpeker at de fleste studiesteder har veiledere du kan sparre med i valg av studie og retning.

- Samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner og næringsliv er viktig, men det er ingen fasit for fremtidig kompetansebehov. Verden, og behovene, endrer seg for raskt til det, så god kunnskap, nysgjerrighet og lyst til å lære mer er det viktigste, avslutter Tvetenstrand.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer