Forbrukernes rettigheter:

Her blir vi slått av svenske forbrukere

Norge på en åttende plass i europeisk rangering over forbrukernes forhold.

IKKE BEST: Norske forbrukere kommer ikke best ut når det gjelder forbrukernes forhold. Foto: NTB Scanpix
IKKE BEST: Norske forbrukere kommer ikke best ut når det gjelder forbrukernes forhold. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Norge er et land hvor forbrukerrettighetene står sterkt, i det minste i teorien. Likevel når vi ikke helt opp når EU-kommisjonen tirsdag kunne publisere sin indeks over forbrukernes forhold i EU samt Norge og Island:

Norge havner på en åttende plass, der vi må se oss slått av Sverige som kommer aller best ut.

Noe av det vi sliter mest med, er kunnskap om egne rettigheter.

Over snittet

EU-kommisjonen har sett nærmere på forbrukernes forhold med tanke på kunnskap og tillit, overholdelse og håndhevelse av reglene og hvordan klager og tvisteløsning gjennomføres.

Undersøkelsen baserer seg på spørreundersøkelser av forbrukerne i de enkelte landene.

I den totale indeksen oppnår Norge totalt 68,1 poeng av 80 mulige, mens Sverige på topp får 70,7 poeng. Vi er likevel godt over snittet på 64,9 – mens bunnplasseringen går til Bulgaria med sine 53,3 poeng.

Gratisprodukter et problem

Undersøkelsen viser at norske forbrukeres kunnskap og tillit generelt er noe synkende. Dessuten er vi ikke blant landene som får høyest score når det gjelder å kjenne til hvilke rettigheter og regler vi har å forholde oss til:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer