Her er den billigste solkremen

Kjøper du dyrt, kan en familiedag på stranda koste deg 800 kroner - i solkrem!

En hel familie på stranda bør bruke mye solkrem. Vi har funnet den rimeligste. Foto: 6PA/MAXPPP
En hel familie på stranda bør bruke mye solkrem. Vi har funnet den rimeligste. Foto: 6PA/MAXPPP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Knallværet skal fortsette til helgen, og du har kanskje planer om å tilbringe mange timer i sola. Bruker du så mye solkrem som ekspertene råder deg til, lønner det seg å være økonomisk bevisst.

- Solkrem er det eneste du skal fråtse i. Du skal bruke ganske mye. Hvis du er på stranda, bør du smøre deg annenhver time, sier Gunn Kalsveen, hudterapeut og instruktør hos Dermalogica.

30 gram solkrem (eller 1/8 kopp) er mengden Dermalogica anbefaler hvis du skal smøre hele kroppen. Kreftforeningen anbefaler også å smøre ofte og rikelig. De foreslår en håndfull krem hvis du skal smøre hele kroppen - et barns håndfull til barn, og en voksens håndfull til voksne. Ifølge Kreftforeningen bruker de fleste for lite krem og får derfor ikke den beskyttelsen som faktoren angir. Dessuten bør du aldri bruke mindre enn faktor 15, uansett underlag.

Høy solfaktor er ingen garanti.

Dyre råd

Men hva skjer med familiebudsjettet hvis vi skal følge disse anbefalingene? En fullgod kroppsinnsmøring vil tilsvare cirka 20 ml solkrem, og du bør smøre deg hver annen time. En familie på fire som skal tilbringe en helg i sola, vil med disse beregningene trenge drøyt to flasker med solkrem av normal størrelse. Da er det lurt å velge billig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer