I fjor varslet DinSide at den økende arbeidsledigheten kan komme til å skape store problemer for Nav-kontorene, som allerede da slet med lange saksbehandlingstider.
Siden da har Nav satt inn ekstra ressurser og mottatt tilskudd for å kunne møte kravene om dagpenger fra de mange menneskene som har mistet jobbene sine.
- Utbetaling og behandling av søknader om dagpenger har vært et kritisk område å få skikk på, og det er blitt satt inn store ressurser for å sørge for vi greier det, sier assisterende direktør Yngvar Åsholt i Nav.
Foreløpige saksbehandlingstall, som DinSide har fått tilgang til, viser at Nav ligger godt over målene til saksbehandlingstider på dagpengesøknader. Men på mange andre stønadsområder er køene lange og bunkene med papirer høye.
Trenger du ny jobb? Ikke gå i denne fella!
Stakkars de uføre
Det er blant annet på søknader om uføreytelser at ventetiden er lang. Nav har et mål om at minst 75 prosent av normale uføresøknader skal behandles innen 4 måneder. I august i fjor var 75 prosent av søknadene ferdigbehandlet innen 5,6 måneder, og i februar i år hadde denne tiden økt til 6,2 måneder.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger