De siste par ukene har flere hundre nye produkter funnet veien til norske matbutikker. Noen er åpenbare. For ingen har vel gått glipp av at tiktoker Oskar Westerlin har lansert en sjokoladebolle?
Ikke alle er like lett å få øye på. Et potetgull har fått en ny smak, ferdigmathylla har fått et par nye retter, noen har endret emballasje.
Andre er det nesten umulig å få med seg, med mindre du ser skikkelig godt etter.
Salmaburgerne hører til i den siste kategorien. Ingrediensene er de samme, formen er lik, den ser like stor ut, men ser du riktig godt etter vil du se at den har krympet, eller snarere: Slanket seg fra 130 til 110 gram.

Årsaken er at Salma ønsket å effektivisere produksjonen, og dermed standardiserer størrelsen på burgerne, forklarer Jaroslava Juricova-Olsen, markedssjef i Salma.
I tillegg til den klassiske burgeren som bare består av laks, har de en versjon med pepper og lime, som også veier 110 gram.
Sjekk kiloprisen!
Da DinSide sjekket prisen på Salma-burgere et par uker tilbake, så det ikke ut som om forhandlerne hadde fått med seg at burgerne hadde krympet. Det var i hvert fall ikke gjenspeilet i prisen.
Både hos Meny og Oda var kiloprisen på original-burgerne mer enn hundre kroner høyere per kilo enn dem med pepper og lime.

Merket forskjellen?
Jaroslava Juricova-Olsen sier riktignok at Salma har redusert prisen inn til kunde etter vektkuttet, men kan ikke opplyse hvor mye av konkurransehensyn.
Etter å ha vært i kontakt med både Oda og Meny er prisene nå justert, slik at burgerne både med og uten smak koster 79,90 kroner, eller 363,18 kroner per kilo. Den originale burgeren har blitt åtti kroner rimeligere per kilo, mens burger med smak av pepper og lime koster 60 kroner mer - per kilo.
Legger vi til grunn at burgeren har samme pris som før vektnedgangen, økte kiloprisen først fra 350 til 413,64 kroner - men er nå satt ned til 363,18 kroner per kilo.
Summa summarum har kiloprisen økt med drøye 13 kroner.

Ifølge Thor Steinhovden i Oda skyldes prisene en feil i systemet
- Vi har sett at kiloprisen har gått noe ned etter endringen til mindre størrelse, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, til DinSide.
Hun ønsker heller ikke å kommentere prisutviklingen konkret, men sier til DinSide at Salma-burgere er en vare de ofte, både før da den kom i større størrelse og nå etter at den har krympet, er på tilbud.
Fenomenet med at matvarer krymper, uten at prisen krymper tilsvarende kalles krympflasjon. Det har blitt såpass vanlig at det ble kåret til årets nyord i 2022.
Dette er årsaken til at vi terper til det kjedsommelige på at du bør sjekke kilo- eller literprisen på en vare. Dette er ekstra vanlig i perioder der mange nye produkter kommer på markedet, i de store lanseringsvinduene i februar, mai og september, eller i forbindelse med at emballasjen får en redesign.
Er du vant til å betale rundt 90 kroner for to burgere, så betaler du for så vidt det samme, men kiloprisen du betaler er nesten 100 kroner høyere.
Det samme så vi for et par uker siden, da Soletti saltstenger endret design. Prisen er den samme, men du betaler nesten ni prosent mer - per kilo.