JERNBANE: Å skille mellom togeier NSB og skinnegangeier Jernbaneverket har ikke gitt lavere priser. Å konkurranseutsette jernbanestrekninger med bussdrift har heller ikke fungert. Hovedproblemet er at markedet er for lite til å skape reell konkurranse.
STRØM:
Floraen av strømselskaper lyver ikke - flere selskaper enn før kan tjene penger på strøm etter at kraftmarkedet ble liberalisert. Men prisene? De har slett ikke gått ned, noe vinterens strømkrise tydelig viste.
TELEFONI:
De faste kostnadene, det vil si nettverket, er det som koster. Ikke trafikken. Telefoni burde derfor vært billigere. Produktutviklingen er drevet av teknologiske fremskritt, ikke konkurranse.
DROSJE: Konkurranse har ikke gitt lavere priser. Problemet er at det ofte bare er én drosjesentral i hvert distrikt og dermed klare monopoler.
VEI: Utbygging av veiene koster, ikke bruken. Det burde vært billigere å bruke veiene fordi det samfunnsøkonomisk ikke blir noe dyrere.
APOTEK: Det har blitt virksom konkurranse i noen områder, men markedet er stort sett det samme. Apotekene sier selv rett ut at de ikke konkurrerer på pris.