Her overlever viruset

Influensavirus kan sitte på sedler i mer enn 10 dager.

BORTKASTET SPARING? Lav rente kan gjøre sparingen lite lønnsom, om man tar prisstigningen med i regnestykket. Foto: COLOURBOX.COM
BORTKASTET SPARING? Lav rente kan gjøre sparingen lite lønnsom, om man tar prisstigningen med i regnestykket. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For å redusere risikoen for svineinfluensa oppfordrer nå verdens helsemyndigheter alle til å vaske hendene regelmessig og dekke til nese og munn ved nysing eller hosting.

Men det finnes også en annen ting du kan gjøre for å beskytte deg: Slutte å bruke penger.

Er det noe poeng å bruke ansiktsmaske?

Det skriver nettsida SmartMoney.com.

Du tenker kanskje ikke så ofte over det, men penger – som du daglig har mellom hendene – kan også overføre smitte fra én person til en annen.

Men hvor stor er sannsynligheten for smitte?

Les også:Svineinfluensaen kommerSlik unngår du smitteHvor redd bør du være?Hva skal viruset hete?Twitter skaper unødvendig hysteriLiten risiko for pandemiKan du avbestille ferien pga svineinfluensaen?Fraråder reise til Mexico

Neseslim herder viruset

Undersøkelser tyder på at influensaviruset klamrer seg godt fast når det først har slått seg ned på seddelen.

Ifølge forskere SmartMoney har snakket med vil et enkelt influensavirus bare overleve en times tid på pengesedler.

Men blander du viruset sammen med litt neseslim, vil det kunne overleve langt lenger – og sjansen for smittespredning øker, konkluderer en studie ved universitetssjukehuset i Genève.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer