Flere små, norske produsenter melder at de vil stoppe produksjonen på grunn av for hard konkurranse, opplyser daglig leder John-Anders Strande i Norsk Juletre til Nationen.
– Det er særlig mindre produsenter dette går ut over, som ikke kan levere til store kontrakter, sier Strande.
Hovedsakelig gjelder dette Trøndelag, Sogn og Fjordane og Hordaland.
- Kundene ønsker det
Coop startet for to år siden med å selge juletrær, noe som har ført til hard konkurranse. Flere produsenter har måttet kutte kraftig i prisen. Enkelte taper så mye som 40 prosent, ifølge Strande.
Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop påpeker at de kjøper trær fra norske produsenter. Kjeden solgte i fjor 40.000 trær til norske kunder.
– Vi gjør dette fordi vi, som eid av kundene, ser at medlemmene ønsker seg dette. Derfor kjører vi samme kampanje i år og håper å selge mer. Vi kjøper trær av norske produsenter, totalt 28 stykk, som leverer til Norsk Juletreservice. Så juletreprodusentene selger mye til oss, sier Kristiansen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger