- Historisk seier

Bankklagenemnda har slått ned på håpløse spareprodukter.

Foto: Kim Jansson
Foto: Kim Jansson Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter å ha tapt 266.000 kroner på to såkalte lånefinansierte strukturerte spareprodukter i DnB NOR, gikk forbrukeren til sak mot storbanken.

Forbrukeren hevdet at banken kunne klandres for å ha solgt et produkt som de forstod eller burde forstått at sannsynligvis ville føre til tap for kunden.

Nå har Bankklagenemnda gitt forbrukeren medhold i klagen, og DnB Nor må tilbakebetale pengene han har tapt.

- Dette er den største saken vi har sett, målt i økonomisk omfang. Avgjørelsen er derfor av enorm betydning for de forbrukerne som har tapt penger i slike investeringer, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

- Betal tilbake!

Nå håper Thon at bankene som har solgt slike produkter, vil betale tilbake pengene forbrukerne har tapt.

- Jeg forventer nå at bankene tar ansvar og betaler tilbake penger som forbrukerne har tapt på tilsvarende spareprodukter som i denne saken, sier Thon.

Det vil i tilfelle bety at bankene må betale tilbake flere milliarder kroner til bankkunder som har tapt penger på disse produktene.

Les også:

Full forvirring om spareprodukter

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer