Hjernen vil ha fisk

Nordmenn spiser så lite fisk, at vi risikerer å bli psykisk syke.

Publisert
Sist oppdatert

Vi spiser mindre fisk enn før. Mens vi anbefales å spise fisk fire ganger i uken, ligger gjennomsnittstallet på to fiskemåltider per uke.

For lite sjømat øker risikoen for depresjoner, schizofreni, demens og ADHD, skriver NTB.

Grunnen til dette er, ifølge Dagsavisen, at marine omega-3-fettsyrer i sjømaten påvirker biologiske prosesser i hjernen.

Når vi først spiser fisk, spiser vi mest mager fisk. Anbefalingen sier at vi bør ha to måltider ukentlig med fet fisk og to med mager fisk.

Det er den fete fisken som inneholder mest marine omega-3-fettsyrer.

Mens inntaket av omega-3-fettsyrer i sjømat reduseres, øker inntaket av vegetabilske omega-6-fettsyrer.

- De gunstige effektene vi kjenner til fra omega-3 kommer fra de marine omega-3-fettsyrene, altså dem vi finner i sjømat. Det finnes omega-3 fettsyrer i planter også, men det er ikke vist de samme gunstige effektene fra disse fettsyrene, sier Ingvild Eide Graff, forsker i program for Sjømat og helse ved NIFES, ifølge Matportalen.no.

Flere studier har vist at personer med psykiske problemer blir bedre hvis de spiser mer marine omega-3-fettsyrer. Blant annet har barn som lå bak de andre i lese- og skriveferdigheter, tatt igjen resten av klassen etter å ha fått omega-3- og omega-6-fettsyrer i tre måneder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer