Hold deg slank ved røykeslutt

Når røyken stumpes kommer kiloene på. Det har mange erfart. Men det er enkelt å unngå, og her lærer du hvordan.

Publisert
Sist oppdatert

Nikotin og røyking virker lett slankende, på den annen side påvirkes også hormonbalansen slik at man får mer fett på magen. Magefett er det mest usunne fettet.

Røyking øker forbrenningen noe, samtidig kan man dempe sultfølelsen ved å gripe til en sigarett. Når du slutter å røyke, vil forbrenningen blir litt mindre og du må regne med å gå opp litt i vekt, normalt rundt to kilo. Vektøkning utover dette skyldes gjerne trøstespising eller stress-spising, du griper til søtsaker og annen mat for å dempe suget etter nikotin. Det kan også være at du nå demper stress med mat, mens du tidligere dempet stress med røyking.

Bevegelse er alfa og omegaKosthold og bevegelse er like viktig for å holde vekta nede. De tusen slankekurene som publiseres i bøker og ukeblader legger som regel størst vekt på kostholdet. Men trolig er bevegelse viktigere. Bevegelse virker slankende i seg selv, i tillegg påvirker bevegelsesmønsteret ditt kostholdet, slik at du har dobbel virkning. Jeg skriver med vilje bevegelse, for det er ikke nødvendig å jogge eller drive mosjonsidrett. Det holder å bevege seg mye på jobben eller i fritida.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer