Hotellet kan få pengene dine til å forsvinne!

Når du tar inn på hotell eller leier bil forlanges det ofte at du fremviser en eller annen type kort. I tillegg til en ren kredittsjekk foretar bedriften en forhåndsreservasjon av et større eller mindre beløp på kontoen din som sikkerhet. Dette kan gi deg uventede problemer.

Publisert

Du kjenner sikkert til situasjonen. Resepsjonisten, enten det er på hotellet eller hos leiebilbyrået, forlanger at du fremviser et kort. Du gir gladelig fra deg visakortet. I neste øyeblikk taster resepsjonisten inn "et aller annet" på datamaskinen. Du får kortet tilbake og "Velkommen til oss". Men hva har skjedd?

To ting. Hotellet har sjekket at det er dekning på kontoen din. Greit nok. Men i tillegg har hotellet eller leibilfirmaet foretatt en forhåndsreservasjon av et større eller mindre beløp på kontoen din. Frem til reservasjonen er kansellert har dette samme effekt som om du hadde brukt pengene. Og dette gjelder uansett om det er kreditkort, debetkort, betalingskort eller hva de nå heter alle sammen. Unntaket er kort med ubegrenset kreditt á la American Express.

Dersom du ikke blir informert om reservasjonen kan du i neste øyeblikk risikere at kortet ditt blir avvist i minibankautomaten eller at du ikke kan gjøre opp for deg på restauranten fordi kreditten din er "oppbrukt". Svært kjedelig hvis du er på ferie og plutselig er totalt uten midler.

Ulovlig uten ditt skriftlige samtykke

Men dette er ulovlig. Din bankkortkontrakt med banken åpner nemlig ikke for slike reservasjoner uten at du har gitt skriftlig samtykke eller dersom du har betalt for varen gjennom bruk av din PIN-kode.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.