Egil Otter i NAF tror de dårlige osloveiene påfører den jevne hovedstadsbilist ekstra reparasjonskostnader på omlag 700 kroner i året - fem til ti prosent mer enn normalen.
For drosjene er situasjonen betydelig verre. Ifølge Oslo Taxi påfører den dårlige veistandarden oslos drosjeeiere ekstra reparasjonsutgifter på mellom 20 og 30 prosent, noe som betyr flere tusen kroner.
Egil Otter mener standarden på Oslos kommunale veier er en skam. Han fikk selv nylig erfare hvor ille det er da et dekk revnet som følge av ujevnheter i veibanen.
- Bilister i Oslo får nesten ingenting igjen for det de bidrar med i form avgifter og bompenger, sier Otter.
Han har ingen forståelse for at politikerne ikke prioriterer veiene høyere.
- I tillegg til dårlig samfunnsøkonomi utgjør de kommunale veiene en fare for byens trafikanter, sier han og peker spesielt på byens syklister som beveger seg ut i trafikken med livet som innsats.
Dyrt for drosjer
Styreformann Viggo Johansen i Oslo Taxi er i harnisk over de dårlige kommunale veiene:
- Det er bare høl alt sammen. Byens drosjeeiere blir påført ekstra vedlikeholdskostnader på opptil 30 prosent årlig. Det utgjør flere tusenlapper for hver drosjeeier. Utallige hull og ujevnheter sørger for å omskape nye Mercedeser til veteranbiler i løpet av ett år. Forholdene er ikke hovedstaden verdig, sier Johansen til DinSide.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger