Husk dette når du lager middag

Eddik bør alltid være på menyen.

Eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Foto: PRODUSENTEN
Eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Foto: PRODUSENTEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nå er julen rett rundt hjørnet. Det betyr mye godterier og kaker, og mange store måltider.

Tiden vi nå er inne i kan være en ekstra utfordring for personer med diabetes eller andre som er sensitive overfor svingende blodsukkernivåer.

Nå viser flere studier at det er mulig å redusere den negative påvirkningen et skikkelig karbomåltid kan ha. Og så enkelt er det: Tilføy litt eddik i måltidet, skriver NY Times.

Olje er også bra å bruke. Det reduserer nemlig kolesterolet

LES OGSÅ: Mindre fett med eddik

Blodsukker som ikke går til værs

Grunnen er at eddik bremser opptaket av sukker som kommer fra måltidet og som går over i blodet. Eddik skal nemlig bidra til å blokkere fordøyelsesenzymer som lager karbohydrater om til sukker.

En italiensk studie viser for eksempel at sunne personer som får i seg cirka 20 ml hvitvinseddik fra en salat, samtidig som de spiser hvitt brød, reduserer blodsukkerøkningen med 30 prosent, sammenliknet med personer som spiser dressing som inneholder annen type eddik.

En tilsvarende amerikansk studie vister at eddikblanding har en tilsvarende effekt hos personer med diabetes, sammenliknet med de som fikk placebo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer