Hva er viktig for en nettbank?

Publisert

- Brukervennlighet, enkle løsninger og god funksjonalitet er nøkkelord, sier Ragnvald Sannes fra Institutt for teknologiledelse på Handelshøyskolen BI.

Han har studert bankenes satsning på Internett og konkluderer med at nettbankene ikke tar utgangspunkt i kundenes perspektiv. Han mener også at nettbank som medium fortsatt er en umoden kanal i Norge - når det gjelder å utnytte de mulighetene som finnes for interaktivitet mellom banken og deres kunder.

Store utfordringer for banken

Sannes peker på to store utfordringer bankene har for at nettbanken skal kunne ta over den funksjonen som bankfilialen fyller i dag.

For det første har bankene et forklaringsproblem. Betaler du regningene dine over nettet i stedet i en bankfilial sparer du banken din for store kostnader. Til tross for dette må du i de fleste bankene betale for de transaksjonene du gjør over nettbanken.

For det andre har bankene et troverdighetsproblem som muligens er enda vanskeligere å overkomme. Da bankkortene med pin-kode kom hevdet bankene at de var idiotsikre og umulig å misbruke, noe som raskt viste seg å være feil. Da handel på internett var i sin spede begynnelse, gikk bankene raskt ut og advarte mot dette. Hvordan skal da bankene nå troverdig nå ut med et budskap om at nettbankene deres er helt trygt, når de allerede har gått ut og sådd tvil om sikkerheten på nettet?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer