Det er mange forventninger knyttet til et produkt man har vokst opp med, har forsker innen forbrukeratferd Valérie Lengard Almli ved Nofima, tidligere uttalt til Dinside.Og slik er det definitivt med julebrus, noe Aass bryggerier fikk merke da de endret oppskriften på sin julebrus i fjor.
Da julebrusen dukket opp på det norske markedet på slutten av 70-tallet, kom den allerede da i to farger; rød og brun.
- Bryggeriene begynte å produsere julebrus på slutten av 1970-tallet for å ha et alkoholfritt alternativ til jul og til juleøl. Brus hadde jo lenge vært produsert ved bryggeriene, og de lokale bryggeriene laget da sin julebrus-variant, forteller Anette Karlsen, kommunikasjonsansvarlig i Hansa Borg Bryggerier.
Hun tror de fleste hegner om den julebrusen de er oppvokst med, og nettopp dette har nok bidratt til den evinnelige diskusjonen om hva som er den «riktige» fargen og smaken på julebrus.
Ser man på salget av julebrus - hva nordmenn faktisk kjøper mest av, er det én klar vinner.
LES OGSÅ: Derfor bør du helle cola i toalettet
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger