Handler du på Internett fra utlandet, kan det hende at du må vente lenge på varene. Utenlandske nettbutikker sender gjerne varer som ekspress, men opplyser at de tar forbehold om forsinkelser gjennom tollen i de ulike landene.
Det gjør de klokt i, for når varene ankommer den norske grensen, er det andre regler som gjelder. Men ikke skyld på Tollvesenet alene - speditørene har ulike rutiner for fortolling og utsendelse av varer.
Toll eller moms? Her får du svaret
Varene du har bestilt fra utlandet, er nemlig i stor grad prisgitt speditøren, enten det er FedEx, DHL, UPS eller kanskje Scancargo som bringer varen til deg. Noen ganger blir varene sendt i oppkrav, og Posten tar seg av fortollingen. Andre ganger får du en faktura i posten, gjerne noen uker senere, der du blir avkrevd moms, eventuelt også toll, og et spedisjonsgebyr for varen.
Skal du betale toll eller moms? Få svaret med vår importkalkulator
Du kan ikke velge
Når du handler noe i en utenlandsk nettbutikk, havner det til slutt i hendene på den speditøren butikken har en avtale med. Du kan ikke selv velge fritt, det er firmaet du kjøper varen av, som velger en transportør til frakt av varen. Så dersom du ønsker en bestemt transportør, eller ønsker å vite hvem som frakter varen din, må du ta kontakt med den du kjøper varen av.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger