Test av app: Too good to go

Hvor godt fungerer Too good to go?

Appen Too good to go skal bidra til å forhindre matsvinn. Vi har satt den på prøve.

RIMELIG MAT: Med appen Too good to go får du mat for en billig penge. Det kan også bli noen overraskelser. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
RIMELIG MAT: Med appen Too good to go får du mat for en billig penge. Det kan også bli noen overraskelser. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert

I 2015 ble det kastet 350.000 tonn mat, viser tall fra Matsvinn.no. 74.404 tonn av dette matsvinnet sto matindustribedriftene bak, selv om det er forbrukerne som kastet aller mest mat.

Samtidig dukker det stadig opp initiativ som skal bekjempe matsvinn, hvor appen To good to go kommer inn i bildet, som vi tidligere har hatt gode erfaringer med i storbyen London.

Spørsmålet er hvor godt det fungerer å bruke appen i Norge, som selger deg overskuddsmat fra spisestedene til en billig penge. Det har vi prøvd å finne ut for deg.

Slik fungerer appen

Appen Too good to go fungerer på følgende måte:

Du går inn i ditt område og velger spisestedet du ønsker å kjøpe overskuddsmat fra - altså mat de ikke har fått solgt eller brukt i løpet av sin servering. I appen kjøper du og betaler for ditt måltid, før du henter maten på det angitte hentetidspunktet.

Spisestedet gir generell info om hva maten kan bestå av, men dette vil kunne variere med tanke på hvilken mat som er blitt til overs den spesifikke dagen.

Vi har kjøpt mat fra åtte spisesteder i og rundt Oslo, for å se hvordan tjenesten fungerer i praksis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer