Kundeutbytte

Hvor mye er kundeutbyttet verdt?

Det kan lønne seg å forbli kunde hos en bank eller et forsikringsselskap, selv om prisen på produktene ikke er markedets laveste. Likevel er ikke alltid kundeutbytte like lønnsomt - finn ut når.

ØKONOMI: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl forteller hvordan din økonomi kan bli med nytt statsbudsjett. Video: Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dersom du vurderer å bytte boliglånsbank eller flytte forsikringsavtalene dine til et nytt selskap, kommer gjerne kundeutbytte opp som et argument i forhandligene.

Kundeutbytte er, enkelt forklart, penger du får fra banken eller forsikringsselskapet, fordi du er kunde hos dem - det er rett og slett deres måte å dele overskuddet sitt med deg som kunde. Vanligvis utbetales kundeutbyttet om våren, som regel i slutten av april.

Men, rettferdiggjør denne «rabatten» ene og alene at du betaler litt mer for produktene i form av høyere rente eller forsikringspris, enn hos andre tilbydere uten kundeutbytte?

Slik fungerer kundeutbytte

For å svare på verdien av kundeutbyttet, er det flere ting du må ha i bakhodet.

Karlin Moen i Norsk Familieøkonomi lister opp noen punkter og svarer på noen spørsmål med utgangspunkt i kundeutbytte fra banken:

  • Hvor mye du får i kundeutbytte er avhengig av flere faktorer, både bankens resultat og ditt kundeforhold spiller inn. I første omgang blir overskuddsdelingen vedtatt på bankens generalforsamling eller lignende - her blir det altså bestemt hvor stor del av bankens eventuelle overskudd som skal deles med kundene.
  • Deretter foretas en beregning basert på kundens låne- og innskuddssaldo det foregående året, og dette blir avgjørende for hvor mye kunden får utbetalt i utbytte. Vanligvis begrenser også bankene summen utbytte baseres på til to millioner i innskudd og to millioner i lån per kunde, men har låntaker medlåntaker, blir grensa for lån doblet til fire millioner.
  • Du er ikke garantert kundeutbytte hvert år. I år, for eksempel, vedtok flere banker å redusere kundeutbyttet noe sammenlignet med i fjor, med bakgrunn i usikkerheten knyttet til pandemien. Du kan også risikere at du ikke får utbytte dersom bankens årsresultat ikke er tilfredsstillende.
  • Hva om banken ikke får overskudd, men underskudd - risikerer du negativt kundeutbytte da? Nei, kundene vil ikke bli ansvarliggjort for bankens manglende overskudd gjennom negativt kundeutbytte, men banken vil sannsynligvis justere prisene på sine produkter hvis «butikken går dårlig», så litt blir kundene «straffet».

- Ikke la kundeutbyttet være avgjørende

Kundeutbyttet kan altså variere fra år til år, i tillegg til at ditt kundeforhold spiller inn, for eksempel hvis du flytter store summer inn og ut av banken eller betaler ned store summer på lånet i løpet av året.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer