Nylig kunne Dagbladet avsløre ufin oppførsel fra en direktør i Jernia overfor en av kjedens butikksjefer. Vedkommende ble blant annet skjelt ut og presset til å signere sin egen oppsigelse.
Spørsmålet som naturlig nok dukker opp etter en slik sak, er hvor grensen egentlig går for hvordan en sjef kan oppføre seg overfor arbeidstakerne.
- Man kan ikke opptre på en sånn måte at man oppleves som en som vil trykke den ansatte ned, få den til å føle seg mindre, dårligere, mer inkompetent og så videre. Man kan ikke brøle, true, fryse ut eller fortelle et menneske at det ikke duger, sier Nina Berg, seniorkonsulent ved Arbeidsmiljøsenteret til Dinside.
LES OGSÅ: Sånn sikrer du deg sommerjobb
Sjefen skal ikke skjelle deg ut
Nina Melsom, advokat og avdelingsleder i NHOs arbeidsrettsavdeling, sier til Dinside at en leder skal utvise lederskap, være tydelig og vise retning. - Det innebærer ikke at man kan opptre truende og skjelle ut sine ansatte, understreker hun.
Nina Berg ved Arbeidsmiljøsenteret, påpeker at det ikke er det å gi kritikk i seg selv som er problemet, men måten det gjøres på. Å bli utsatt for utilbørlig behandling som å bli truet eller kjeftet på anses nemlig som et brudd på loven.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger