Hvordan tenker en selger

Ti tips om hvordan selgerens hode fungerer.

Publisert

1 Unngå å stille spørsmål til kunden som kan besvares med nei.(Dette kan føre til en negativ ladet samtale)

2 Vær grundig i din behovsanalyse og få kunden til å "innrømme" sine behov og krav.

3 La kunden få inntrykk av at du er til for å løse et problem for han/henne. Streb etter å oppnå tillit.

4 Presenter alternativer, gjerne bare to, slik at kunden blir tvunget til å ta avgjørelser så ofte som mulig.

5 Styr samtalen på en fast men vennlig måte, og sørg for hele tiden å få aksept fra kunden.

6 Unngå argumentasjoner selv om du vet at kunden tar feil. Svelg stoltheten og kom tilbake til temaet ved en senere anledning med en annen vinkling dersom det er faktafeil som direkte kan skade handelen. 7 Hvis det etter en tid ikke er noe progresjon i salgsprosessen, gå da tilbake og konfronter kunden med de akseptene han/hun allerede har gitt Da faller det naturlig for kunden å gå videre.

8 Vær varsom, men direkte. Spør kunden hva som skal til for at dere kan gjøre en avtale. (Gjelder både i avslutningen og i startfasen hvis du føler du kan, uten å "sjokkere")

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer