If forsikrer bare lojale kunder

If nekter å forsikre deg som har byttet forsikringsselskap tre eller flere ganger de siste fem årene. Med kun lojale kunder prøver If å snike seg unna konkurranse.

Publisert
Sist oppdatert

På Ifs nettsider kan du be om pristilbud på skadeforsikring.

Blant spørsmålene du må svare på er hvor mange ganger du har byttet forsikringsselskap.

Avslag med en gang

Svarer du at du har byttet selskap tre ganger eller flere de siste fem årene, får du straks til svar at selskapet ikke vil tilby deg forsikring, ifølge Forbrukerportalen.no.

En automatisert klausul i Ifs vilkår på nettsidene sier at ”du har tastet inn opplysninger som gjør at vi ikke kan tilby deg forsikring”.

- Dermed hindres forsikringskundene i å opptre prisbevisst og rasjonelt i markedet. Muligheten til å bytte selskap er en forutsetning for at konkurransen skal være virksom, sier økonomisk rådgiver Hilde Myhre i Forbrukerrådet.

Myhre har gjort Konkurransetilsynet oppmerksom på at If stenger ute kunder som bytter selskap ofte.

Høyere pris

-Det er alvorlig når aktørene i markedet selv legger hindringer i veien for forbrukere som vil bytte selskap, meldte Forbrukerrådet i høst i et brev til Konkurransetilsynet.

Forbrukerrådet har tidligere tatt opp en beslektet praksis i forsikringsbransjen, nemlig at kunder som bytter selskap ofte, får en høyere forsikringspremie (pris) enn de som holder seg til det samme selskapet i flere år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer