En avsender som kaller seg Forbruker-hjelpen, sender nå ut e-post til tilfeldige nordmenn, men innholdet har lite med forbrukerhjelp å gjøre.
Forveksle derfor ikke navnet med Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet, for Forbruker-hjelpen.net er en annonsebasert tjeneste som lokker med premier for å få e-postadressen din på sin liste over reklamemottakere.
Styr derfor unna dersom du ikke ønsker mengder med spam i innboksen din.
Mange klager
Forbrukerombudet har i lang tid fått klager fra norske forbrukere som får spam fra danske firmaer etter å ha deltatt i slike konkurranser og undersøkelser. Selv om en rekke forskjellige navn brukes som avsendere av e-postene, som for eksempel Gratisbrevet.no, Forbruker-hjelpen.net, Fantastiskbillig.com, Pointshop.no eller Aktuelletilbud.com, har det vist seg at det er kun noen få danske selskaper som står bak.
Sendte spam - må punge ut!
Mangler samtykke
Selskapene som står bak e-postene, har ikke fått uttrykkelig samtykke fra mottakerne til å sende ut slik markedsføring, slik loven krever.
Informasjon om at forbrukeren samtykker til å motta e-post fra selskapet, er gjerne gjemt vekk i de generelle avtalevilkårene for tjenesten. Og har forbrukerne først havnet på en e-postliste hos et av disse selskapene, er det så godt som umulig å melde seg av, ifølge Forbrukerombudet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger