– Banken kan ikke ta ansvaret for at noen bryter seg inn i postkassen til folk og endrer kontonummer på en faktura. Det sier Jan Digranes, direktør i bank- og kapitalmarkedsavdelingen i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).
Det var i fjor vinter at vi skrev om Carl Andreas Carlsen (56), som mistet 98.238 kroner til svindler på denne måten. Intetanende om at noen hadde endret fakturaen underveis, betalte han en regning på nesten 100.000 til det han trodde var sin håndverker. Men pengene gikk rett til svindleren.
Etter at en lignende sak nå ble belyst i Forbrukerinspektørene på NRK1, ønsker FNO å minne om at bankene ikke tar ansvar for denne typen svindel.
Personene i dette tilfellet ble svindlet ved at uvedkommende hadde vært i deres private postkasse og byttet ut et firmas kontonummer med sitt eget.
Resultatet ble at 25.000 kroner gikk rett i kriminelles hender.
SE OGSÅ: Ikke send dette med posten
Ingen tar ansvar
Per i dag vil ikke bankene, som betrakter dette som innbrudd, ta ansvar for beløpet som kommer i gale hender, i slike tilfeller som dette. Det vil heller ikke forsikringsselskapene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger